Skoldagen nummer ett

Sista gången det är första dagen efter jullovet. Sista jullovet.

Jag har gått eller cyklat samma väg till skolan i snart sex år (eftersom min högstadieskola och gymnasieskola ligger alldeles intill varandra), och idag var det sista gången jag var på väg tillbaka till skolan ifrån ett kort men intensivt jullov.

Min första lektion för dagen var samhällskunskap, med en ny lärare. När jag satt vid frukostbordet och sjöng visor som "gläns över gröt och strand" och "nu ätas tusen julegröt" (samtidigt som jag åt gröt), tänkte jag glatt att jag skulle imponera på alla mina klasskamrater och lärare och framförallt den nya läraren, genom att komma i tid. När jag femton minuter över åtta sprang hemifrån kände jag en trött suck bubbla upp inom mig. När skall jag lära mig att komma i tid?

Jag hamnade bakom en extra ordinärt hurtig människa som var ute och gick. Hon var så hurtig att jag blev arg på henne. Där kom jag i kjol och strumpbyxor medan det visslade om hennes steg då hennes termobyxben gneds emot varandra. Det snöade små gnistrande flingor. Som järnfilspån eller Emmas glitter spray. Jag gick exakt lika snabbt som den där hurtiga människan även om hon försökte gena för att bli av med mig så gick det minsann inte.

Framme i skolan hade självklart mina kära klasskamrater redan hunnit berätta för den nya läraren att jag alltid kommer försent. Jag lyckades dessutom komma försent på 4 av 5 lektioner idag. Men några var faktiskt inte mitt fel.. jag visste bara inte var lektionen var!


Comments

Vad ska det bli av dig Li?

2009-01-08 @ 20:13:32

Leave a Comment

Name:
Remember Me

E-mail:

URL:

Comments:

Trackback