Religion

När jag konfirmerades var jag inte troende, men jag trodde att jag var kristen eftersom min familj är kristen och jag själv lever enligt kristna traditioner (jul, påsk, dop, m.m.). Min konfirmationslärare sade dock till mig att jag inte var kristen om jag inte trodde på gud. Jag hade inte reflekterat över hur jag ställde mig till Gud. Det var så mycket i bibeln som motsade mina värderingar och så många kristna som hade åsikter jag inte kunde stödja.
Vi pratade om vad det innebar att vara kristen idag på religionslektionen. Min lärare sa att jag var kristen, för att kristendomen är vår kultur. Jag lever som en kristen, även om jag sällan går i kyrkan och aldrig ber. Vilken förvirring. Jag tror att få av mina vänner skulle kalla sig kristna, det är kanske dags att hitta ett namn för vår kultur.
Den kristna med dolda hedniska högtider?


Comments

Leave a Comment

Name:
Remember Me

E-mail:

URL:

Comments:

Trackback